.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مرکز آمار : تورم 19،6 درصدی تیرماه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حضور روز گذشته رئیس مرکز آمار ایران در این کمیسیون گفت: در این جلسه نرخ تورم تیرماه ۱۹،۶ درصد اعلام شد. همچنین نرخ نهایی نشده رشد اقتصادی سال ۸۹ اعلام شد که تفاوت چندانی با نرخ رشد در سال ۸۸ ندارد.

موسی‌الرضا ثروتی با اشاره به ماده ۵۴ برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: طبق این ماده مسئولیت تولید آمار به عهده مرکز آمار ایران است و بر این اساس رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد که دیگر آمار منتشر نکند.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران هم برای ارائه آمار محدود شده است و به این دلیل تعدادی از نمایندگان اعتراض کردند و گفتند مرکز آمار ایران موظف به ارائه اطلاعات و آمار است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به حضور رئیس‌مرکز آمار ایران در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: در این جلسه آقای عادل آذر بسته آماری سالنامه سال ۸۸ را ارائه داد که در آن رشد اقتصادی، بیکاری و دیگر شاخص‌ها وجود داشت و همچنین این مرکز سالنامه سال ۸۹ را دردست تدوین و تکمیل دارد.

ثروتی تصریح کرد: رئیس مرکز آمار ضمن ارائه گزارشی از مجموعه آمار حساب‌های ملی و اقتصادی به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

وی گفت: آقای توکلی در این جلسه گفت که مرکز آما موظف به انتشار همه اطلاعات است اما رئیس مرکز آمار ایران تصور می‌کرد که ارائه اطلاعات به نمایندگان و دولت کفایت می‌کند، اما نمایندگان معتقد بودند باید آمارها منتشر شود و تا همه مردم و محققان از این اطلاعات استفاده کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی اختلافاتی وجود دارد، افزود: مرکز آمار نرخ بیکاری را حدود ۱۳.۵ درصد و تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه را ۱۹.۶ درصد اعلام کرد، اما بانک مرکزی نرخ تورم را ۱۶.۳ درصد محاسبه کرده که به نظر می‌رسد اختلاف در نحوه محاسبه این شاخص است.

*تاکید نمایندگان به انتشار آمار ۳ ماهه آمارهای اقتصادی برای عموم

به گفته وی در این جلسه رئیس مرکز آمار ایران به سؤالات نمایندگان پاسخ داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در این جلسه به رئیس مرکز آمار ایران تاکید شد که مشکل و ابهام قانونی برای مرکز آمار در ارائه و انتشار اطلاعات و آمار وجود ندارد و این مرکز باید این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهد.

وی اظهار داشت: رئیس مرکز آمار گفت که این مرکز سالنامه ارائه می‌کند، اما نمایندگان گفتند این کفایت نمی‌کند و مرکز آمار باید همانند نهادهای آماری و اقتصادی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، هر سه ماه یک بار آمار متغیرهای اقتصادی را ارائه کند.

ثروتی در پاسخ به این سؤال که رشد اقتصادی سال ۸۹ در گزارش مرکز آمار چند درصد بوده است،گفت: رشد اقتصادی اعلام شد اما این ارقام هنوز نهایی نشده است؛ رشد اقتصادی سال ۸۹ تقریبا نزدیک به رشد اقتصادی سال ۸۸ است.

بانک مرکزی خرداد ماه در همایش بانکی و ارزی از رشد اقتصادی ۳،۵ درصدی سال ۸۸ خبر داده بود . همچنین طبق این گزارش رشد اقتصادی سال ۸۸ بدون احتساب نفت به ۴.۳ درصد رسید. وزیر اقتصاد نیز رشد اقتصادی سال ۸۹ را حدود ۵ درصد اعلام کرده است./234


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.